SVEG, 19 AUGUSTUS

19 augustus 2023 - Sveg, Zweden

We breien cultuur en natuur vandaag aan elkaar. Eerst rijden we naar Älvros. In de middeleeuwen lag dat dorp aan de pelgrimsroute naar Nidaros, het tegenwoordige Trondheim in Noorwegen.

Weetje: Ooit stond er in Älvros een houten kerk en eind 16e eeuw maken ze daar een stenen van. In 1638 is deze kerk verplaatst naar de huidige plek en dubbel zo groot gemaakt. In de loop der tijd is er heel wat aan verspijkerd. Deze gamla kyrka met zijn losstaande klokkentoren wordt niet meer gebruikt. In 1877 wordt de nieuwe kerk gebouwd, zou de oude gesloopt worden, bedenkt men zich en laten ze die mooie oude toch ook maar staan.

Dan de natuur in. Lopen in het langlaufgebied Björnberget: de berenberg. ’s Zomers kun je er mooi MTB’en, wij doen dat niet, maar lopen de groeneroutevariant van ongeveer 5km. Dat bewandelen van zo’n route kan hier ongestraft, want er is verder nagenoeg niemand. In Nederland hoef je dat niet te proberen: veel te druk en levensgevaarlijk voor zowel mountainbiker als wandelaar. Ook zijn er heel veel geasfalteerde routes over de berg zodat er ’s zomers op wieltjes gelanglauft kan worden. En dat ís goed voor je conditie! Ook dat doen wij niet: veuls te gevaarlijk.

In het hele bos stikt het nu al van de paddenstoelen. Het heeft hier een aantal weken flink geregend dus denken die dingen dat het nu al herfst is of zo?

Morgen rijden we weer een stukje verderop.

1. Huub:
    19 augustus 2023
    Lekker gewandeld dus, met woef 👍
  2. Ineke Grootjans:
    20 augustus 2023
    Geweldig en wat een geluk dat ze zich hebben bedacht om de kerk te vervangen, deze is geweldig
  3. Jansje:
    20 augustus 2023
    Weer een mooie wandel, cultuur en natuurdag.!! Heerlijk.
  4. Harma:
    20 augustus 2023
    Lekker dagje in de natuur met heerlijk weer erbij.