MELLERUD, 27 AUGUSTUS

27 augustus 2023 - Mellerud, Zweden

En inderdaad. We staan op met zon en die schijnt nog steeds. YEAH!

Na het ontbijt gaan we op weg naar een mooie wandeling. Als je dan onderweg een kerk met een mooie klokkenstoel tegenkomt dan gaat die eerst op de foto, maar natuurlijk. Daar zijn we inmiddels experts in.

Aan het einde van de weg, niet ver bij de kerk vandaan, staat een schitterende met leisteen bedekte boerderij of eigenlijk meer een landhuis: Ekholmens Säteri. Het stamt uit het begin van de 13e eeuw en is meermalen van eigenaar gewisseld. Inmiddels is het eigendom van een stichting die het verpacht. Aan het begin van de weg ligt dus de Gunnarsnäs kyrka die begin 13e eeuw gebouwd is als boerderijkerk voor Ekholmen en begin 17e eeuw een metamorfose heeft ondergaan. We gaan niet naar binnen nu er een dienst in volle gang is, dat vinden we niet gepast.

Na wat klikken en zoomen rijden we een paar kilometer verder naar natuurreservaat Svarvaretorpet, waar we een schitterende wandeling maken van vijf kilometer, rondom het Längetjärnet. Ook hier zien en merken we dat het erg veel geregend heeft in de afgelopen tijd. Sommige stukken van het smalle pad zijn enkeldiepe blubber (lang leve de goretex batsen!), de beekjes komen met veel geraas naar beneden (lol voor Noor ), en het water in het meer staat erg hoog. We lopen langs de oever van het meer over een smal paadje, waar op de drogere stukken weer bloeiende heide en bosbessen staan. Ook heermoes tiert hier welig en zorgt voor lichtgroene ‘vlekken’ in het soms donkere dennenbos. De wandeling is heel erg afwisselend, zie daarvoor de foto’s. Morgenavond gaan we ze posten van drie dagen (!), dus nog ff geduld. Hihi.

Onze laatste actie van vandaag is een flitsbezoek vlak voor sluitingstijd aan de Dalslands Moose Ranch, net buiten het plaatsje Ed. De reden waarom deze ranch überhaupt bestaat, is in ieder geval om mensen bewust te maken van wat er met de wereld en met de älg in het bijzonder gebeurt. De klimaatverandering heeft ook grote invloed op deze beesten; bij 24 graden Celsius raken ze bijvoorbeeld al oververhit. De elandenstand neemt jaarlijks flink af, en er wordt ook nog steeds veel op ze gejaagd terwijl hun leefgebied, en daardoor hun voortplantingsmogelijkheid, steeds kleiner wordt. Niet best dus. Wij hebben de moose dus eindelijk in levende lijve gezien, zij het achter gaas…

Morgen verkassen we weer.