12 februari, food tour Reykjavík

12 februari 2023 - Keflavíkurflugvöllur, IJsland

Vanwege onze activiteit van vandaag nemen we een klein en ontzettend lekker ontbijtje, maar toch blijkt niet veel later dat we toch nog net iets te veel gegeten hebben, haha.

We lopen zoals geïnstrueerd naar Harpa waar foodtourgids Ben Pálmason op ons wacht om samen met ons vijf eetplekken langs te gaan. Een goedlachse en spraakzame jonge IJslander, geboren en getogen in Reykjavik, die twee keer per dag een groepje eetlustigen rondleidt. Hij bekent direct dat hij in het eerste half jaar van zijn gidsenbestaan 25 kilo (!) is aangekomen en vandaag niet alles volledig zal mee-eten. Dus niet omdat hij het niet zou lusten, hihi. Samen met twee Amerikaanse dames, een Belgische mevrouw en een Nederlander gaan we op pad. We realiseren ons dat we voor het eerst sinds de heenvlucht weer Nederlands horen. Het is hartstikke gezellig in dit kleine groepje, en we horen heel veel over IJsland.

En wat eten we zoal?

Langzaam gegaard lam en een heerlijk gerookte trekzalm. Vervolgens een IJslandse hotdog gevolgd door trekzalm gebakken in honing, en plokvis. Dat laatste is grof gepureerde witvis met aardappel en dat wordt dan gefrituurd. Hierbij krijgen we IJslands roggebrood in de grond gebakken. Poeh! En dan gaan we daarna door naar de lamssoep. En natuurlijk wat je geproefd moet hebben op IJsland: gefermenteerde Groenlandse haai. Vijf keer kauwen doet niets, nog eens vijf keer kauwen en er komt een raar smaakje vrij. Kauw je daarna door, dan proef je ammonia. BRRRR. Gelukkig krijgen we er een IJslands witbier bij, dat zelfs Greet als niet-bierdrinker gulzig opdrinkt…

De reden voor het fermenteren is dat haaienvlees zonder bereiding giftig is door het erin opgeslagen urinezuur. Het arme beest heeft geen nieren … De giftigheid verdwijnt door langdurig fermenteren. Echt lekker? Nee! Voor de IJslanders was het 1000 jaar geleden een belangrijk deel van hun voedsel en vaak van levensbelang; er was toch al zo weinig eetbaars op het eiland aanwezig. IJslanders houden van traditie, dus ook van gefermenteerde haai.

Het biertje erbij was zoals gezegd zeer welkom. Als we voor 1989 op IJsland geweest waren, dan hadden we het niet gekregen: bier was tot dan verboden!

IJsland heeft lang een alcoholverbod gehad. In 1922 is het verbod op Spaanse wijn opgeheven, omdat de Spanjaarden aanstuurden op een handelsverbod op vis. In 1935 werd andere alcohol toegestaan, maar bier bleef dus verboden tot 1989.

Onze laatste stop is bij Loki, een tentje vlakbij de kathedraal waar we gisteren een bakkie gedaan hebben. Nu drinken we daar weer wat en eten een lekker ijsje van dat IJslandse roggebrood.

Het is allemaal heerlijk en we genieten volop. Het is voor iedereen die Reykjavik gaat bezoeken een aanrader!

Terug in het hotel vervangen we de warme wandelgear door ‘gewone reiskleding’ en stappen in de Jeep. In de stromende regen rijden we rustig naar Geysir Car Rentals en leveren daar de Jeep na een toertocht van totaal 2000 kilometer weer in.

We klokken nu bijna half acht en gaan boarden. Lieve lezer, dank voor je aandacht en leuke reacties. Foto’s van vandaag volgen morgen.

Tot een volgend blog!

1. Ellen:
    12 februari 2023
    Wel thuis! Het was weer prachtig blog van een geweldige reis.
  2. Frederike:
    13 februari 2023
    Hopelijk een goede reis terug gehad? Dank voor de mooie verhalen en prachtige foto’s!!