HASMARK, 29 AUGUSTUS

29 augustus 2023 - Odense, Denemarken

We ontvluchten Tvååker vandaag: niks twee nachten blijven. De lucht van rottend zeewier was al niet fijn, maar vanmorgen rond zes uur beginnen ze ook nog met het opruimen van het strand en de lucht die daardoor de camping opwaait, is om misselijk van te worden. BRRRRRRR. We worden er ook nog eens wakker van en dat heeft niets meer met een ontspannen vakantiegevoel te maken. Jammer, maar een strandwandeling zat er toch al niet in.

We besluiten om weer terug naar Limhamn te gaan om daarvandaan morgen naar een camping net boven Odense op het Deense Funen (Fyn) te rijden. Dat stadje hebben we op onze ‘todolijst’ van deze vakantie staan. Via de Hallands Kustvegen trekken we daarom zuidwaarts via het landelijke Hallands Län naar Skåne Län. En dat blijkt een hele leuke route te zijn: we hebben dus goed gegokt.

Rond 14.00 uur rijden we bij een behoorlijk bewolkt Malmö/Limhamn en besluiten door te rijden naar Hasmark op Noord-Funen in Denemarken. We passeren weer The Bridge over de Öresund en vinden hem vanaf de Zweedse kant nóg mooier. Bovendien zie je nu ook van verre waar de brug overgaat in de tunnel. Het is een sterk staaltje weg- en waterbouw hoor.

Dag mooi Zweden met je eindeloze aantallen bomen, je spiegelgladde meren, je lieve mensen, je schattige falunrode, gele, grijze en blauwe huisjes, je kletsnatte dagen en alles wat ik nog vergeet. Je bent in een woord prachtig en we hebben van je genoten! De (route)cirkel is rond.

Vandaag de son in de see sien sakke gaat het niet worden. We sien vanavond de see wel: hier net achter de camping ligt de Storebælt. We lopen een stukje over het smalle strand, waar Noor zich steeds weer een hoedje schrikt van de kabbelende golven. Je ziet het: we zijn weer een onverwachtigheidje verder…

1. Lis Stolp:
    30 augustus 2023
    Als ‘t vandaag nou weer wat minder is met het weer, kunnen jullie natuurlijk altijd even het H.C. Andersenshus (van de grote Deense sprookjesschrijver) in Odense bezoeken. (gaat om 9 uur open) En daarna een bakkertje zoeken en een lekker stuk Wienerbrød of Kringle kopen en in de Kip op eten. 😀