ODENSE, 30 AUGUSTUS

30 augustus 2023 - Otterup, Denemarken

Een uitstapje naar Odense staat zoals gepland 😊 op het programma vandaag, het is de op twee na grootste plaats van Denemarken. En ook een van de oudste steden van Denemarken: in 1988 was het al 1000 jaar oud. De naam komt van het oud-Noorse Óðinsvé, wat ‘Odinstempel’ betekent. De oorsprong van Odense is de vikingburcht Nonnebakken net buiten het centrum, maar slechts een straatnaam herinnert hier nog aan. Zo, het eerste weetje van vandaag hebben we al achter de rug.

Noor past op de Kip vandaag, we doen haar geen plezier met een bezoek aan een stad.

We parkeren in een enorme parkeergarage die wel onder het hele centrum lijkt door te lopen. En als echte Nederlanders kijken we na afloop even wat dat gekost heeft: vier uur parkeren voor slechts € 9,00. Kóópje!

Weetje:

Odense is natuurlijk vooral bekend als geboorteplaats van Hans Christian Andersen. Geboren in 1805 in Odense dus, overleden in 1875 vlakbij Kopenhavn en in de hoofdstad begraven. Dichter, schrijver van romans en drama’s. Sprookjesschrijver van tientallen sprookjes, aanvankelijk hervertellingen van bestaande sprookjes en later zijn eigen sprookjes. Het lelijke eendje, De kleine zeemeermin, Het meisje met de zwavelstokjes, De prinses op de erwt, De Rode Schoentjes, De nieuwe kleren van de keizer, om maar iets te noemen. Het heeft de stad geen windeieren gelegd, en ook bijvoorbeeld onze Efteling vaart er wel bij…

De goede man kom je werkelijk in allerlei hoedanigheden óveral in de stad tegen: dat is nog eens een hommage!

Als rechtgeaarde toeristi volgen wij een deel van de ‘voetstapjesroute’ op de stoep en zien zo een aardig deel van Odense. Op deze tocht komen we langs het HC Andersenmuseum. We gaan er niet in, maar lunchen aan de overkant op het terras van Under Lindetræet dat in een pandje huist dat nog ouder is dan het HC Andersenhus. We eten authentieke streekgerechten; onder andere roggebrood met daarop gekookte aardappel, oma’s dressing met dille, gerookte Fynbo ham en koolrabi. Het is nu de duurste straat van Odense, waar de meeste stokoude panden tot luxe woonhuisjes zijn gerenoveerd: daar waar het voorheen een buurt voor de minderbedeelden was.

Na de ge-wel-di-ge lunch wandelen we verder door het leuke Odense. Onderweg komen we groepjes studenten tegen die, denken we, met hun kennismakingsweek bezig zijn en daarin allerlei opdrachten moeten vervullen. Ziet er allemaal gezelli uit en doet denken aan lang vervlogen tijden…

Ook na meer dan dertig jaar is Odense nog steeds een leuke, moderne en ‘vriendelijke’ stad.

1. Ineke Grootjans:
    30 augustus 2023
    Ha dames zo leren we nog wat ik ben altijd al dol geweest op sprookjes en jullie reis lijkt af en toe buiten slecht weer om ook op een sprookje
  2. Greet:
    30 augustus 2023
    Leuk Ien!
  3. Huub:
    31 augustus 2023
    Heerlijk die weetjes en wat een kleurrijke plaats 👀