SVEG, 18 AUGUSTUS

18 augustus 2023 - Sveg, Zweden

Noor was afgelopen nacht niet lekker (boosdoener denken wij: zeewater) en moest er een aantal keren uit; pfffft, dat schiet niet echt op zo met die nachtrust. Gelukkig lijkt ze voor vertrek weer opgeknapt. Dus wij zijn vol goede moed redelijk op tijd klaar om te gaan. En dan wordt het campingweggetje richting uitgang soort van geblokkeerd door een camper die de bocht iets te krap maakt. IEKKKKSSS. Nît gût. Uiteindelijk wordt het gevaarte met vereende krachten weer in het gareel getrokken en kunnen wij erlangs.

Voor vandaag hebben we een korte reisdag gepland: 222 kilometer naar Sveg. We verlaten de mooie kust en trekken landinwaarts. Het landschap wordt wat ruiger, maar om iedere bocht zie je weer rijen bomen. Heul veul bomen. Nee, veuls te veul bomen. Om gek van te worden zo veul bomen! (Harry heeft ons gewaarschuwd…) En dan ben je bijna blij dat er soms wat gekapt zijn en je heel even zicht hebt op een schitterend meer. Want daar is hier ook geen gebrek aan zegt men, alleen die bomen hè… Langs de binnenwegen staat hier niet het eerdergenoemde wildhek, wat toch wel zorgt voor veel platgereden fauna. We zien ook in het ruigere landschap als ondergroei veel bosbes en rendiermos, dat laatste licht mooi op in de zon. Ook rijden we door piepkleine dorpjes en drinken we een theetje bij een wat unheimisch uitziende uitspanning; de enige gelegenheid in de wijde omtrek.

Voor de oplettende lezer: we plannen een korte reisdag. Hoe anders kan het lopen.

Omdat wij dit weekend de grens met Noorwegen oversteken moet Noor een wormentablet, van de dierenarts, opgetekend in haar paspoort. De Noren zijn daar erg streng in en willen een of andere lintworm op deze manier weren. Thuis heeft Sjenie uitgezocht dat de distriktsveterinärer onder andere in Sveg zit. Dus kiezen we logischerwijs een camping in Sveg. Dat is ook een mooie tussenstop voordat we naar Noorwegen gaan. Blijkt dat de dierenarts alleen op afspraak in Sveg is, en dat staat nou net niet op de site. Zijn we dus voor Jan … naar die praktijk gelopen. En een afspraak maken via een Zweeds keuzemenu gaat het voor ons nog ff niet worden. Gelukkig kan de campingdame ons helpen en ze belt of we kunnen langskomen en niet geheel onbelangrijk: ze vraagt of de beruchte pillen voorradig zijn. We moeten voor die pil wel naar Hede, 75 kilometer verderop. Grrr. Zonder Kip achter ons binnen een uur te doen, gelukkig. En Noor? Die vindt het prima want mevrouw krijgt de pil in drie stukjes in een lekker snoepje verpakt. Vreetzakje. De dierenarts is dan wel een toffe kerel als hij zegt dat we geen spoedtarief hoeven te betalen: “Ik ben immers hier en heb toch niks te doen.”

In Sveg staan we op een stadscamping, je loopt zo het centrum in. En toch heerlijk rustig. Met ook nog eens super sanitair uitgevoerd in hypermodern design 😉 en een heuse keuken met vier kook-/afwasplekken. En alles is hier brandschoon. Komt helemaal goed hier.

1. Jansje:
    18 augustus 2023
    Arme Noor, maar gelukkig is ze weer opgeknapt. Ik dacht dat jullie een rondje Zweden deden. Maar jullie gaan weer naar het mooie Noorwegen.... gaaf!
  2. Greet:
    18 augustus 2023
    Heel even naar Noorwegen. Net over de grens.
  3. Huub:
    18 augustus 2023
    Je hebt wat te stellen met zo'n hond(je)..lekker naar Noorwegen met de Stavkirche (als je dat zo schrijft ?)
  4. Greet:
    18 augustus 2023
    Wordt een kort bezoekje aan kennissen in Trysil, net als vorig jaar.
  5. Trudi:
    19 augustus 2023
    Heerlijk zo’n vakantie met onverwachtigheden. ( of is dat niet goed Nederlands?)
  6. Greet:
    19 augustus 2023
    Da’s vanaf nu nieuw Nederlands.
  7. Ineke Grootjans:
    20 augustus 2023
    Tja zo weet je wel dat je een vriendje mee hebt, maaaaar toch een vriendelijke dierenarts ontmoet. Wat zien jullie veel prachtige dingen, omdat wij ook veel weg waren lees ik de verhalen nu maar achter elkaar en ziet er goed uit. Blijf lekker genieten van al dat moois groetjes