ÅRJÄNG, 25 AUGUSTUS

25 augustus 2023 - Årjäng, Zweden

De slechtste dag tot nu toe, tenminste, als we het over het weer hebben hè. Dit is met recht een druilerige dag te noemen. Omdat we vandaag weer eens verkassen en een lange rit voor de boeg hebben, vinden we een beetje regen helemaal niet erg. Maar de hele dág grijs, nat, en af en toe een stortbui, dat wordt zelfs ons wat te gortig. We rijden wel schilderachtige weggetjes, die af en toe door de regen onzichtbaar worden, door een landelijk gebied met gezelli uitziende boerderijen waarbij zo hier en daar een plukje bruine koeien in de wei staat. Die hebben kennelijk geen last van de nattigheid.

In Malung doen we ff een paar boodschappen en kunnen de verleiding van de warme versgebakken kaneelbroodjes niet weerstaan; zoooo lekkâh!

Biedt het weer geen soelaas, dan doe je andere dingen. Zoals je verbazen dat zowel in Zweden als Noorwegen de route naar een plaats in het buurland zonder landsaanduiding wordt geschreven. Zo lijkt het net alsof Oslo en Trondheim in Zweden liggen…

Verder zien we onderweg tafels, stoelen, dekbedovertrekken, lampen, kastdeurtjes, enzocetera. We verbazen ons erover dat de Zweden zó gek op IKEA zijn dat ze zelfs plaatsen naar IKEA-producten noemen 😊😊😊.

Het Zweedse roestbruine asfalt leidt ons vandaag naar Årjäng. Camping Ekeby is huge en staat vol mega sleurhutten die gebombardeerd zijn tot ‘semi-permanente verblijfplaats’, compleet met houten vlonder, hekwerk en windorgel. En bijna alle, vooral Noorse, verblijven zijn uitgevoerd in vele tinten grijs. Alsof ze moeten matchen met de kleur van deze dag. Ieder zijn ding, ônniedannie?! De doorgaande weg snijdt de camping in tweeën. Wij zoeken een plekje aan en met uitzicht op het water en draaien onze kont naar de sleurhutterij (aan de andere van de weg) toe…