MELLERUD, 26 AUGUSTUS

26 augustus 2023 - Mellerud, Zweden

We kunnen gelukkig droog vertrekken en dat lijkt veelbelovend. Maar al gauw wordt het toch wel nat om ons heen. Omdat het in plaats van wandelen dan waarschijnlijk langeafstandszwemmen zal worden, besluiten we naar het museum van Föreningen Vikingaleden in het Värmlands Vikingacenter te gaan. Deze vereniging heeft het Vikingdorp Gladhem en een Vikingboot gebouwd, en er is een klein museum. Doel: voor zover mogelijk een genuanceerd beeld geven van het Vikingtijdperk. Het gaat niet alleen om de gewelddadige rooftochten en de ruige Viking, maar meer ook om de vreedzame Vikingsamenleving, het handwerk, het handeldrijven en het leven op de Vikingschepen die de oceanen overstaken en de grote rivieren tot in Zuid-Europa afvoeren.

Aan de overkant van het museum vindt de jaarlijkse grote Loppis plaats. Een jaarmarkt met allerlei kraampjes gevuld met echte zut, maar ook met mooie streekproducten. Zelfs de plaatselijke kalkoen en Vlaamse Reus waren present als speelkameraadjes voor de allerkleinsten onder ons.

Als we de markt verlaten, begint het weer te regenen. Door de stromende en soms striemende regen rijden we naar Mellerud. Net buiten het dorp staan we op een leuke, maar ook half verzopen camping en dat in de meest letterlijke zin des woords. De helft van de plaatsten is maar beschikbaar. Hans is hier echt geweest!

Omdat het blijft regenen, besluiten we naar Håverud te rijden. Hier is het toeristisch centrum van het Dalslands kanal: we bekijken de boogbrug, spoorbrug en het akvedukt. Als we aankomen, miezert het een beetje, maar dat is prima te doen. We lopen een beetje rond, klikken en zoomen wat en rijden dan weer in de stromende regen terug naar Mellerud.

Weetje: Het aquaduct is in 1868 geopend omdat alleen een sluizensysteem niet werkte. In Håverud is er naast het akvedukt nog een sluisstation met vier låsa, sluizen. Bij elkaar doe je er 80 minuten over om bijna 10 meter in hoogte te overbruggen. Het Dalslands kanal is in totaal 250 kilometer lang en heeft bij elkaar 17 sluisstations met 31 sluizen. Het totale hoogteverschil is 66 meter. Als wij Nederlanders ‘kanaal’ zeggen, dan is dat een (grotendeels) door mensenhanden gebouwde waterweg. Het Dalslands kanal is een natuurlijk kanaal, en ‘slechts’ 12 kilometer is met de hand aangelegd.

Het zou leuk zijn om een boottocht over het Dalslands kanal te maken inclusief het passeren van de sluizen en het akvedukt, maar helaas zijn de sluizen gesloten vanwege het hoge water.

Lis, ben jij via de sluizen en door het aquaduct gevaren?

Terug op de camping zien we dat de Kip heel erg zijn best doet om de kop boven water te houden. Wát een zompige toestand.

We klokken inmiddels 20:35 uur en het regent nog steeds… ☹ Morgen wordt het mooi weer!

Pé-ès: foto’s uploaden lukt vandaag niet, die houden jullie tegoed.