Trysil – Tessanden, 16 augustus

16 augustus 2022 - Tessand, Noorwegen

Vannacht heeft het flink geregend en geonweerd, tot ver in de nacht veel flitsen gezien. Sjenie heeft weinig horen donderen, maar Greetje heeft wel behoorlijk gedonder gehoord én gevoeld! Vanmorgen hebben we gelukkig wel droog kunnen inpakken, en het meeste hadden we heeeel verstandig gisteravond al onder dak geborgen.

Wat valt er eigenlijk te vertellen over een reisdag? Onderweg naar Tessanden, aan de voet van Jotunheimen, wel regen en veel laaghangende bewolking. Maar desondanks was het een schitterende weg, met bij Hamar zicht op het Vikingskipet.

Helaas hebben we nog wel een gevalletje pech gezien. Net boven Lillehammer, bij Tretten, is een tien jaar oude, 150 meter lange houten brug over de Lågen ingestort. Er reden een vrachtwagen en een personenauto op. De bestuurder van de personenauto kon er zelf uitkomen, die van de vrachtwagen moest met een helikopter gered worden. Dit heeft zelfs het Nederlandse nieuws gehaald…

Ook op camping Randsverk staan veel houten huisjes en grote (winter)caravans met eigen ‘schuurbouwsels’ ertegenaan geplakt. Omdat we meer dan een nacht blijven hebben we een plek met een houten vlonder gekregen. En dat is hartstikke fijn bij nat weer.

We zitten dus aan de voet van het ‘huis van de reuzen’: Jotunheimen, een enorm berggebied en nationaal park met een grootte van 3.500 vierkante kilometer. Het stikt hier van de mooie wandelroutes, watervallen en meer dan 250 bergtoppen. Dit park ‘huisvest’ de twee hoogste bergen van Noorwegen: Galdhøppigen meet 2469 meter en Glittertinder is 2464 meter hoog. Heel Jotunheimen is vandaag in grijze wolken gehuld. Hopelijk wordt het morgen beter.

Hier bij de camping kun je zo een sparrenbos inlopen met weer zo ver het oog rijkt bosbessen en mooi, bijna wit, rendiermos als ondergroei. De lichtblauwe Monnikskap staat hier gewoon in het wild, maar is helaas nagenoeg uitgebloeid. Hier ziet het er alweer heel anders uit dan bij Trysil. Mooi land hoor…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacob van Straten:
    Zie gisteren.
  2. Jansje:
    16 augustus 2022
    Ah.. de Jotunheimen... Hiking!!!... Tenminste als het droog is..🙏 Af en toe een rustdag is goed voor de knietjes. Wel fijn zo'n vlondertje voor het 'kippeke'. En gaan jullie naar de top van de Galdhopiggen? 🤔
  3. Greet:
    16 augustus 2022
    We gaan wel hiken, maar niet naar de hoogste bergen. Vandaag al een beetje rustdag gehad🤣
  4. Greet:
    16 augustus 2022
    Voor Galdhøppigen moeten we hiervandaan eerst anderhalf uur met de auto naar een hut rijden en daarvandaan 9,5uur hiken… Pfffft, je denkt toch niet dat wij zo gek zijn hè?!
  5. Els:
    16 augustus 2022
    Hoe reageerde Noor met dit onweer
  6. Greet:
    Slapen, op haar rug😅
  7. Jansje:
    16 augustus 2022
    Dat is fijn, dat Noor niet bang is voor onweer. We hadden gisteren inderdaad beelden van de ingestorte brug bij Tretten gezien... Vreselijk. Gelukkig hoefden jullie die brug niet te nemen. Trusten voor straks.
  8. Jansje:
    Dat van het b
    Hiken naar de top van de Galdhopiggen was een grapje, hoor...😉
  9. Roos:
    17 augustus 2022
    Jullie genieten volop van het mooie Noorwegen, zo te lezen! Stuur maar wat regen en onweer deze kant op; kunnen we hier goed gebruiken…
  10. Greet:
    17 augustus 2022
    Zeker! Vanochtend met het kacheltje aan binnen zitten: de regen komt hier gestaag uit de lucht vallen. Maar mijn weervrouw zegt dat het vanmiddag om drie uur droog is… 😃 Noor ligt gehuld in haar ‘badjas’ op te drogen onder de tafel… Pakketje nattigheid is inmiddels naar jullie verstuurd.
  11. (C-)Sis:
    17 augustus 2022
    Het pakketje nattigheid is hier gearriveerd hoor! Goed voor de tuin..
    Gelukkig waren wij gisteren in de Ardennen net op tijd voor de buien klaar met inpakken; een droge tent is veel waard☺️

Geniet van al het moois daar..
    Ha det bra!
    Hjertelig Hilse fra G, C en F