Porsgrunn – Langesund – Hirtshals, 9 september

11 september 2022 - Porsgrunn, Noorwegen

Gisteravond hebben we nog ff mailcontact gehad met de camping. Officieel sluiten ze om half tien ’s avonds, maar dan moeten wij nog van de boot af. Gelukkig mogen we een plek zoeken en zaterdagochtend betalen.

Het is vanaf Porsgrunn maar een half uurtje rijden naar Langesund, dus hebben we lekker rustig aan kunnen doen vanochtend en Noor nog even flink uit kunnen laten. Om klokslag half drie meerde de ferry aan en om tien voor half vier, zelfs tien minuten voor tijd, werden de trossen weer losgegooid. De voorspelling was dat het een bumpy overtocht zou worden. Ook al is het een grote boot, een windkracht van ruim zeven dwars op het schip blijft niet onopgemerkt... We hebben elkaar meerdere malen aangekeken en geconcludeerd dat het niks voor Roos zou zijn: een Roosmomentje… Wij hebben nergens last van gehad gelukkig. Alleen een tochtje naar de wc of taxfreeshop was wel een hele onderneming, haha. Ook konden we goed merken dat we Skagen voorbij voeren: de oostenwind zwakte daar al af. En was het gedaan met het ergste hotsebotsen. Dan ben je al wel vijf uur aan het varen…

Verder was het binnen ook bumpy te noemen: twee busladingen Deense pubers hadden zich over de boot verspreid. Manmanman, in plaats van alle dagen heel druk, waren deze kids elke minuut heel druk. Maar goed, wij hadden onze boekies en versnaperingen en Noor had er ook geen last van.

Dat de boot er anderhalf uur langer over deed dan op de heenreis, had inderdaad te maken met energiebesparing. Niet voor het goede doel, maar omdat de bezetting in het naseizoen nog maar 75% is. Dus het is gewoon een kosten-batenkwestie.

Tegen tienen ’s avonds parkeerden wij in het pikkedonker onze Kip-Kadjarcombinatie (sambal bij?!) in Hirtshals op het veld. Het bed was al opgemaakt, dus konden we volstaan met alleen pootjes uitdraaien. Wát een gemak! Snel ff douchen, voor de muntjes was de receptie gelukkig nog open, en hup naar bed; morgenochtend om 06:45 uur gaat de wekker. Truste.