Trysil, 14 augustus

14 augustus 2022 - Trysil, Noorwegen

Na drie reisdagen heeft onze auto een rustdag. Op 100 meter na 😊 : we hebben de Shelter naar een mooiere plek verkast nadat we even gezellig hebben zitten (bij)praten met Evander. We kijken nu uit op de rivier de Trysilelva.

Na het verkassen boodschappen gedaan. We mogen het van Lien en Harry deze vakantie één keer zeggen en daarna niet meer:  “Jemig, wat is het hier duur!”. Bij dezen. Heel misschien roepen we het over een week of twee nog een keer, maar verder gaan we lekker genieten.

Het was weer heerlijk weer vandaag: lekker zonnetje, 25 graden. Inmiddels klokken we 21:30 uur en begint het te betrekken, de voorbode voor wisselvalliger weer. Maar vandaag dus niets wisselvalligs, behalve het bergpad dat we vanmiddag gelopen hebben. Op en neer, op en neer, dat blijkt ook wel uit de statistieken: we zijn ruim 600 meter boven ons beginpunt geëindigd en hebben daarvoor bijna 1.400 hoogtemeters nodig gehad. Hobbelenbobbelen over een schitterend zes kilometer lang rotspad langs een klaterende bergbeek (lekker voor Noor), door bos en over hele kleine stukjes hei. Onderweg gesmuld van wilde framboos, en niet gegeten van maar wel gekeken naar blauwe en rode bosbessen. Steil naar boven en ook soms weer steil naar beneden en vooral goed uitkijken waar je je voeten zet op een pad vol keien en boomwortels. Maar de dames gaan altijd goed geoutilleerd op pad zoals onze trouwe volgers inmiddels wel weten: de telescoopwandelstokken bieden veel steun. Het soms zompige smalle pad werd zeer afwisselend omzoomd door nagenoeg uitgebloeide wilgenroosjes, bosbessen, heermoes, rendiermos, framboos, lila bloeiende heide en wat dies meer zij. Een groot floraparadijs! De hellingen zijn hier afwisselend begroeid met hoge sparren, grove den en zilverberk, en de ondergrond is bedekt met ontelbaar veel soorten mos, varens en de al eerdergenoemde bosbes. En natuurlijk ontbreken in deze schone omgeving de korst- en baardmossen niet. Mooi man!

Al wandelend bedachten wij dat we dit jaar voor de tweede keer in Scandinavië zijn. Maar is dat wel zo? Politiek gezien horen alleen Denemarken, Noorwegen en Zweden tot Scandinavië. Maar historisch en cultureel horen Finland en IJsland er weer wel bij. Wij hebben ons bij de laatste stroming aangesloten… 😊.

1. Harma:
    15 augustus 2022
    Super leuke foto's! En wat een heerlijke omgeving om met Noor te lopen.
  2. Jansje:
    15 augustus 2022
    Heerlijk om even te 'rusten' en te genieten van het 'zijn'. Jullie blijven hier een paar dagen?