Hirtshals – Langesund – Trysil, 13 augustus

14 augustus 2022 - Trysil, Noorwegen

Gisteravond een bijna bloedrode son in de see sien sakke, wat veul bekijks trok aan de rand van het Deense Jutland. Klikkerdeklik, zoomzoommm.

Vandaag de overtocht, dwars over het Skagerrak. Om kwart voor zeven op, om acht uur bij de boot. Viereneenhalf uur varen, rustige zee, lekker zonnetje en een koel briesje. Spijkerbroek en softshell bleken geen overbodige luxe. Maar een prima, rustige overtocht. We gingen als een van de eersten aan boord en mochten er ook als een van de eersten weer af. Da’s fijn als je nog een stuk te rijden hebt. En helemaal fijn dat de boot echt om negen uur vertrok en klokslag half twee afmeerde. Mensen van de klok? Appeltje-eitje dat op- en afrijden: ruime boot, met ruime bochten in de parkeerdekken. Geen enkel probleem met de Shelter.

Onze eerste nacht in Noorwegen is in het grootste skigebied van Noorwegen. Maar omringd door ongerepte natuur is het ook een heerlijk wandelgebied.

Wij blijven drie nachten op camping Trysil Hittegrend van Ilja, Evander, Floris en Hugo. Met Evander heeft Sjenie in Hilversum veel samengewerkt. Tot hij met zijn gezin in 2015 naar Noorwegen vertrok voor de rust en de ruimte. En ruimte hebben ze. Noorwegen is met ruim 385.000 vierkante kilometer  ruim negen keer zo groot als Nederland. In Nederland leven 418 mensen per vierkante kilometer, lekker bovenop elkaar. In Noorwegen zijn dat er maar 16. Het op twee na het dunst bevolkte land van Europa. De meeste mensen wonen vooral in het zuiden en langs de kust. Dat hebben wij vandaag goed kunnen zien. Ook de eerste heuse fjorden zijn gespot hoor: schitterend. En wat we niet van tevoren hadden bedacht: je rijdt hier direct tussen hoge rotspartijen door het land in. Oslo hebben we links laten liggen, daar gaan we wel een keer een stedentripje aan wagen.

Oh ja, de eerste hotdogs zijn al verorberd; lekkere kost na een lange reisdag…

1. Jansje:
    14 augustus 2022
    Ah fijn dat jullie op de camping zijn. En nu mooie wandelingen maken! Jammer dat ik geen foto's zie van die prachtige zonsondergang en de boottocht. Maar ja dit bericht is ook fijn!
  2. Greet:
    14 augustus 2022
    Hallo Jansjûh, niet alle foti komen in dit blog, er moet ook nog wat voor het fotoalbum overblijven…
  3. Huub:
    15 augustus 2022
    Heerlijk rustig met die dunne (of lage ? )bevolkingsdichtheid. Leuk dat jullie al van het moois als fjorden hebben mogen genieten. Veel wandelplezier 😘
  4. Jansje:
    15 augustus 2022
    Hoi...toen ik dit blog opende, waren er nog geen foto's bij... Ik was denk te snel. Dus vandaar mijn vraag.