LIMHAMN EN ÄLMHULT, 13 en 14 AUGUSTUS

14 augustus 2023 - Älmhult, Zweden

Wat een dag gisteren.

Op zich hebben we lekker door kunnen rijden, alleen bij Flensburg belanden we in een behoorlijke file. Omdat het zo voortvarend gaat, rijden we door naar net onder Malmö.

Op onze route passeren we: brug 1 over de Lillebælt (Kleine Belt), brug 2 over de Storebælt (Grote Belt), ‘bruggetje’ 3 over de Kalveboderne en dan achter Sara Norén aan over THE BRIDGE (voor degenen die deze bloedstollend spannende series gevolgd hebben een oude bekende).

Eerst rijd je dan vier kilometer in de tunnel, en dan nog vier kilometer boven water. Ofwel over de Øresund met de Øresundsbroen (Deens) of over de Öresund met de Öresundsbron (Zweeds). Of gewoon in het Nederlands: via de Sontbrug over de Sont.

Eenmaal aan de Zweedse kant beland, rijden we op de navigatie naar de camping. Althans, dat denken we. Komen we toch weer aan de Zweedse kant van de tolbrug uit zeg. HUH?! Beetje … navigatie … Pffft. En voor de aangegeven route een dichte slagboom, weliswaar met codekastje, maar daar hebben wij de code niet van hè. Wat moeten we nu doen???!!! Ach daar stopt dan een politieauto bij die auto met kleine blauwe Kip en knipperende alarmlichten. Tuurlijk dames, volg ons maar en wij gaan vervolgens met politie-escorte ‘door de slagboom’. Joepie!

Vandaag rijden we door naar Älmhult. We belanden op een geinige camping, waar het niet uitmaakt waar en hoe je je kampeermiddel neerzet. Als je maar een beetje in de buurt van je genummerde plek blijft. Sjöstugan ligt aan een schitterend meer waar we op uitkijken.

Ingvar Kamprad opende in Älmhult in 1943 de eerste IKEA-vestiging. Verder is Älmhult ook bekend vanwege de zogenaamde Volvotreinen die met auto-onderdelen vanuit deze stad naar de Volvofabriek in Gent (België) rijden en die ook deels door Nederland komen.

Vandaag staat dus in het teken van IKEA: we bezoeken het IKEA-museum. Leuk om te zien hoe dat bedrijf zich in 80 jaar ontwikkeld heeft.

Voor Greet natuurlijk een must dit bezoekje. Het museum is gevestigd in het oorspronkelijke gebouw van de eerste winkel, die in 1958 geopend werd. Naast tijdelijke tentoonstellingen zijn er drie vaste tentoonstellingen: ‘onze roots’, ‘IKEA door de eeuwen heen’ en ‘de vele kanten van Ingvar Kamprad’. Een leuk uitstapje, met gratis entree voor personeelsleden en hun partner. Én natuurlijk personeelskorting op je aankoop in de museumshop.

Weetjes:

IKEA is in 1943 opgericht door de toen 17-jarige Ingvar Kamprad, die startte met de verkoop van huishoudelijke artikelen, lucifers, pennen en fotolijsten. Småland, de provincie waar IKEA haar oorsprong vindt, is een stenig en ruig landschap. Veel inwoners moesten zuinig en innovatief met hun bezittingen omgaan en dit gedachtengoed vind je tot de dag van vandaag terug bij IKEA.

Of zoals Ingvar Kamprad zei: ‘Waarom zijn prachtige producten alleen gemaakt voor een paar kopers? Het moet mogelijk zijn om een ​​goed ontwerp en functionaliteit te bieden tegen lage prijzen’.

Om ook potentiële klanten in de grotere steden te bereiken werd in 1951 de eerste IKEA catalogus rondgestuurd. Door de lage prijzen in de catalogus waren de mensen bang dat de kwaliteit te wensen over zou laten. Daarom werd de oude werkplaats omgebouwd tot showroom waar de producten bekeken en uitgeprobeerd konden worden.

Omdat distributie van meubilair niet eenvoudig en relatief duur is, werd overgegaan naar zelfmontage. De platte verpakking versturen is een stuk eenvoudiger.

IKEA is vernoemd naar de initialen van oprichter Ingvar Kamprad, de boerderij waar hij opgroeide Elmtaryd, en Agunnaryd, het nabijgelegen dorp.

We bezoeken natuurlijk ook nog ff de winkel in Älmhult en Greet maakt voor de keukencollega’s een aantal foto’s van de inrichting van de afdeling.

We sluiten de dag af met boodschappen doen, een rondje met het hondje en eten in het campingrestaurant. Tot morgen!

1. Ellen:
    14 augustus 2023
    Haha wat een belevenis, onder politie-escorte 😅. En toen je eenmaal gesetteld was een heerlijke hamburger verorberd 😉.
    Leuk dat museum.
  2. Jansje:
    14 augustus 2023
    Het museum ziet er fantastisch uit. Wat zal je daar genoten hebben, Greet. En nog gratis ook...☺️
  3. Greet:
    Errug leuk inderdaad.
  4. Carlala:
    Hebbie nog wat gekocht bij het 1e Ikea-filiaal?!🤣
  5. Greet:
    Nope, maar wel wat in de museumshop. Mét personeelskorting! 😃
  6. Huub:
    15 augustus 2023
    Wil ik ook politie escorte 🙃
    Wat een avontuur weer. En nu heerlijk genieten.