Stryn, Briksdalsbreen 27 augustus

27 augustus 2022 - Stryn, Noorwegen

Het wordt saai: vandaag hadden we weer een geweldige dag. Het was droog en zwaarbewolkt met heel af en toe een piepklein stukje blauwe lucht, joepie! Eerst vanochtend lekker ontbijten met daarbij een koppie thee en een cappuccino natuurlijk, zoals elke dag. Dan alle gear bij elkaar rapen en in rugzakken proppen en hop in het autootje naar het Jostedalsbreen Nasjonalparksenter voor meer info over wandelingen alhier. Daar door een vlotte Griekse (!) dame wegwijs gemaakt en gekozen voor een wandeling richting Briksdalsbreen, ofwel een ‘arm’ van de Jostedalsbreen. Ff ter info: breen=gletsjer. Eerst via Loen en Oldedalen naar Briksdalen gereden, onze bil geparkeerd en een breed pad gelopen (soms nog wel een kuitenflikker hoor) naar de onderkant van de gletsjer. Je kunt er niet meer helemaal bijkomen zoals een eeuw geleden... Halverwege de klim kom je bij de Kleivafossen, een waterval die met donderend geweld over de rotsen knalt en met 10.000 liter per seconde de bult afdondert. Daar word je als argeloze(?) voorbijganger lekker nat van… Had de zon geschenen, dan hadden we ontelbare aantallen prismaatjes voorbij zien komen.

We hadden natuurlijk ook kunnen kiezen voor vervoer met een Trollbil; een soort veredeld golfkarretje voor de niet-wandelaars onder ons. Maar dat hebben wij natuurlijk niet gedaan hè. We hebben gewoon weer 6 kilometer gewandeld en 750 meter geklommen.

Als je dan bij het gletsjermeer staat en naar boven kijkt, zie je hoe nietig wij piepeltjes eigenlijk zijn. En het stukje dat wij zagen van de Briksdalsbreen is nog maar een speldenprikkie van de enorme gletsjer die boven op het bergmassief ligt, de Jostedalsbreen. Ach, de foti spreken weer voor zich. Enjoy!

1. Jansje:
    27 augustus 2022
    Wat een prachtige tocht is dit geweest!!! Deze wandeling hebben wij helaas niet gedaan. Wij zaten net iets zuidelijker.. ook mooi hoor, maar niet met die geweldige watervallen!! Wij begonnen bij Sanddalsvatnet.
  2. Greet:
    27 augustus 2022
    Via Loen zijn we erheen gereden…
  3. (C-)Sis:
    Ski-te-rend!😁
  4. Gerrit van de Kleut:
    28 augustus 2022
    Schitterend daar! Mooie foto's dames!
  5. Huub:
    Wauwie, prachtig 😊