Alley & Abbey go Lappi, Suomi, 31/1 nacht

1 februari 2022 - Kiilopaa, Finland

31 januari bij Kiilopää, noorderlicht, pikkedonker, -32 graden C.

Wat vage strepen in de lucht. Yessssss! Goed ingepakt de berg op rond 23:00 uur. Statief uitvouwen, camera erop, goed instellen op de vage donkergroene flarden en klik. Dat hebben we vijf kwartier volgehouden. Intussen twee statiefpootdopjes verliezen en er later weer een terugvinden. Het was allemaal de moeite waard. Het is geweldig om te zien dat vaag noorderlicht heel mooi ‘opkleurt’ op je camerascherm. Alleen was vanochtend de teleurstelling groot toen het laptopscherm iets anders liet zien. Grrrrr. Hopelijk laat het noorderlicht zich nog vaker zien deze week, dan kan ik nog ff flink oefenen.

En zoals ons gisteren bij de rendiertocht verteld werd, heet het noorderlicht hier revontulet, fox fires. Heel vroeger dachten mensen dat het noorderlicht gemaakt werd door vluchtende vossen. Door het vluchten over de toendra ontstonden vonken.

Aurora Polaris, het poollicht

Daar zijn er twee van: Aurora Australis, het zuidpoollicht en Aurora Borealis, het noordpoollicht. Áls we het zien, het zal je niet verbazen, dan zien wij Aurora Borealis.

Meestal zie je bewegende bogen, stralen of lichtgordijnen. Maar heel zelden zie je het pulseren als een kaarsvlam in de wind. Het moet echt goed donker zijn om het te kunnen zien. En dan ook alleen in het hoge noorden of diepe zuiden. Het poollicht wordt veroorzaakt door zonnewind, die vooral sterk is bij uitbarstingen van de zon. Daarbij worden grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom richting de aarde wordt afgebogen en bij de polen heel snel de atmosfeer binnendringt. De energie van die deeltjes botst met de zuurstof- en stikstofatomen en de daarbij vrijkomende energie is zichtbaar als poollicht. Voordat er een wetenschappelijke verklaring voor het poollicht was, werden er meerdere verklaringen voor gegeven. Zoals verband met de geestenwereld, de voortekenen van onheil, weerspiegeling van de zee en het branden van de hemel. Naast de aarde hebben ook Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus poollicht.

1. Huub:
    1 februari 2022
    Dank je voor dit lesje natuurverschijnselen 😘
  2. Roos:
    2 februari 2022
    Yes! Het begin van het noorderlicht is er. We blijven hier duimen voor meer zonnestormen zodat jullie het nóg beter kunnen zien...