Alley en Abbey go Lappi, Suomi, 29/1

29 januari 2022 - Harkstede, Nederland

Welkom op ons reisblog bij Reislogger!

29 januari Harkstede, zon op 08:20u, zon onder 17:13u.

We hebben een niekhu, een droom. Het noorderlicht zien in Lapland en veel mooie dingen doen.

Eigenlijk gepland voor het voorjaar van 2020, maar onze verhuizing naar Harkstede en Corona gooiden roet in het eten. En in 2021 was het nog steeds Corona die ervoor zorgde dat de vakantie niet geboekt kon worden.

Als we dit schrijven is het 29 januari 2022. We hebben geboekt, we hebben geduimd dat Corona ons niet weer thuishoudt, en… we zijn gisteren negatief getest. Morgen vliegen we naar Lapland. Yeah!

Vliegbestemming is Ivalo, 300 km boven de poolcirkel, en na aankomst rijden we 50 kilometer naar het zuiden met als eindbestemming Kiilopää, onder Saariselkä. Onze logcabin in Fell Center Kiilopää staat dus 250 kilometer boven de poolcirkel.

Fell Centre Kiilopää ligt aan de voet van de Kiilopää heuvels aan de ingang van Nationaal Park Urho Kekkonen. Het is één van de oudste langlaufwintersportplaatsen in Finland. Nog steeds staat alles hier in het teken van rust, ruimte en genieten van het winterse buitenleven. De loipes beginnen voor onze deur en met een netwerk van bijna 200 km kun je als liefhebber hier je hart ophalen. Voor ons betekent dat, dat we voor de deur op onze sneeuwschoenen kunnen stappen. Want langlaufen, dáár kun je ongetraind beter niet aan beginnen, haha.

We vliegen vroeg, om 06.00 uur, en komen om 10.15 uur plaatselijke tijd aan. Vanaf het vliegveld is het een uurtje rijden naar onze bestemming. We hebben dus ’s middags wel wat tijd om nog bij daglicht de omgeving te verkennen en te acclimatiseren. Tegen 15.00 u gaat de zon al onder.

En dat wordt iedere dag ’s morgens 5 minuten eerder en ’s middags 5 minuten later. We krijgen in onze week dus ruim een uur meer daglicht. Vergeleken met Nederland: daar is dat bij elkaar maar 15 minuten.

Het voelt het koudst als de dagen het kortst zijn, als de zon net niet boven de horizon uitkomt. Dat is van half december tot half januari. De temperatuur kan dan dalen tot -30 C. BRRRRR.

In februari wordt het ook nog koud, maar omdat de zon dan toch weer een paar uur net boven de horizon uitkomt, voelt het minder koud aan. Gewoon een wollen muts op, thermo-ondergoed aan en genieten maar. Voordeel van februari: het is de maand met de minste neerslag.

We hopen mooie en leuke dingen te gaan doen: uiteraard op zoek naar het noorderlicht, fatbiken in de sneeuw, sneeuwschoenwandelen, met de hondenslee op pad en crossen op de sneeuwscooter. Om maar wat te noemen…

En wie weet kopen we nog een ‘kuksa’, zo’n mooie houten mok,  ofwel een ‘duodji’ in het Sami.

Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van onze belevenissen? Meld je dan aan voor onze mailinglijst