3 februari, Snorrastaðir

3 februari 2023 - Borgarnes, IJsland

Gistermiddag na Greet haar werk naar Van der Valk Hotel Schiphol gereden. Mooi hotel hoor; een aanrader. Een ‘Van-der-Valkje’ gegeten en na een lekkere douche naar bed. Vanmorgen om kwart over vier op en om vijf uur de shuttlebus naar Schiphol genomen. Onze auto wordt 10 dagen bewaakt door de toekan. Oh ja, in het hotel hangen overal werken van Hollandse meesters met een twist, heel geinig.

Vanaf Schiphol zijn we met het flugvél naar Keflavíkurflugvöllur gevlogen. Het laatste stukje vliegen was wat bumpy en we hebben tijdens de hele vlucht alleen maar wolken en effen grijs wolkendek gezien.

Na een kleine transfer met de bus hebben we onze fjórhjóladrif, een donkerblauwe Jeep Compass, opgehaald om naar ons eerste sumarhús te rijden.

Het was wat triestig onderweg, de wolken zijn gebleven.

En KLETSNAT;

En STORM;

De hele weg slagregens op de auto en nu een gierende wind met striemende regen rondom en tegen de hut.

Toch was de omgeving indrukwekkend: ruw, onherbergzaam, meedogenloos grijs, maar MOOI. Wel hopen we stilletjes op beter weer hoor…

Onderweg in Borgarnes hebben we eerst voor Greets verjaardag een taartje gegeten. Heerlijk. En daarna matvörur gedaan, want we zullen veel zelf koken. Prijzig land, nog erger dan Noorwegen, haha... En ook dat zeggen we over IJsland maar één keer. Daarna doorgereden naar de Snorrastaðir boerderij waar we de komende dagen een houten hut hebben. Op deze boerderij houden ze koeien, schapen, paarden, geiten, honden, katten en soms varkens. Productie van melk en vlees zijn hier het belangrijkst. De boer hier werkt hard aan een goede leefomgeving voor de dieren.

Vorige week lag er nog een halve meter ijs op de rivier, nu is de rivier ‘gebroken’ en drijven er zo hier en daar ijsschotsen voorbij. De rest is weg gedooid door de regen van de afgelopen dagen.

De verjaardagsoverval is goed gelukt. Boerin Branddis had alle verjaarskaarten uitgepakt en op tafel gezet. Je had Greet haar gezicht moeten zien! Ze verbaasde zich er thuis over dat er GEEN verjaardagskaarten waren binnengekomen. Lees: zij had een vermoeden dat er iets gaande was, maar wist natuurlijk niet wat en was blij verrast met de lading kaarten hier op tafel. DANK aan allen voor deze geweldige verrassing!

Vanaf ons huisje is het een klein stukje lopen naar de Eldborg kratertrail. De Eldborg-krater, letterlijk Stad van Vuur, is de meest perfect gevormde krater. Hij was tussen de 5000 tot 8000 jaar geleden op zijn actiefst. Vanaf de top kun je andere kraters zien (bij helder weer 😉), maar geen van allen heeft zo’n mooie symmetrische vorm. Maar met dit baggerweer laten we die wandeling aan ons voorbijgaan. De windstoten zijn zo hard dat je bijna letterlijk uit je schoenen geblazen wordt. Code geel in het hele zuiden, en da’s fors op IJsland.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Een stukje geschiedenis…

Ísland is zo’n 20 miljoen jaar geleden ontstaan door vulkanische uitbarstingen. En dat is best jong in vergelijking met sommige delen op aarde die wel 4000 miljoen jaar oud zijn. Het eiland is lang onbewoond gebleven. Zeevaarders voeren met enige regelmaat op IJsland en het heeft verschillende namen gehad voordat het de naam Ísland kreeg. Geruchten willen dat de naam Ísland, ‘land van ijs’, mensen moest afschrikken. Net als later de naam Groenland mensen moest aantrekken... Het eerste Noorse stamhoofd, net als een flink aantal andere Noorse stamhoofden gevlucht voor Harald Schoonhaar, vestigde zich in 874 met zijn stam in Rookbaai, Reykjavik. Behalve Noren zijn er ook Ieren op IJsland gaan wonen, meestal slaven van de Noorse stamhoofden.

De eerste inwoners van IJsland hadden het Oudnoorse geloof met hun eigen goden. Rond het jaar 1000 begon dit flink te botsen met het christelijke geloof. De oplossing: binnenshuis Oudnoors, buitenshuis christelijk. Voor de duidelijkheid werden de beelden van het Oudnoorse geloof in de waterval gegooid die daarom de Goðafoss heet. Vandaag de dag zijn er nog steeds Íslendingar die thuis het Oudnoorse geloof aanhouden. Vanaf 1550 is IJsland een Evangelisch-Luthers land.

Wordt vervolgd…

1. Jansje:
    3 februari 2023
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en nu maar hopen op goed weer 🙏
  2. Huub:
    Jullie zijn er ! Beetje ruig weer hoort er wel bij hoor 😉
  3. Harma:
    3 februari 2023
    Fijne verjaardag 😘 en veel plezier deze week!
  4. ML:
    4 februari 2023
    Malbik Endar!
  5. Aart & Jessica:
    4 februari 2023
    Heel veel plezier buurtjes en veel mooie ervaringen gewenst.
    Stay safe 😎