Alley & Abbey go Lappi, Suomi, 5/2, avond

5 februari 2022 - Saariselkä, Finland

5 februari Kiilopää, zon op 09:17, zon onder 15:30, Auroracentrum

Na het pakken van de tassen en avondeten weer op weg met de bus. Nu naar het Auroracentrum van Lapland Safaris in het bos bij Revontulikartano. Aan het begin van de week leek het erop dat het vooral aan het einde van deze week helder zou zijn en dan is dit, met zicht over een meer, een ideale plek om het noorderlicht te zien. Helaas, het was zwaarbewolkt en het sneeuwde. Die beloofde activiteit zat zeker in de lucht, maar het noorderlicht was voor ons dus jammer genoeg niet zichtbaar. Ook niet na flink wachten, want je weet maar nooit… Binnen een paar minuten kan het bijna helder zijn, en je moet hoe dan ook blijven hopen als we onze Finse gids mogen geloven. Dat deden we braaf…

We werden ontvangen in een grote houten hut waar de kok een heerlijke rendierburger voor ons heeft klaargemaakt. Daarna naar het theater, een enorme iglo. Hier hebben we gelukkig nog wel flink wat noorderlicht op een film gezien en een heel verhaal van een wetenschapper die zich al meer dan 20 jaar met het noorderlicht bezighoudt. In de lege ijsbar-iglo mochten we ook nog een blik werpen; tja, leuk, maar wat stelt een ijsbar nou helemaal voor zonder een ijskoud drankje? In de maand december komen de Finnen met hun gezinnen hier de kerstman bezoeken, en dan schijnt het (ook in die ijsbar) een gezellige drukte van belang te zijn. Volgens de Finnen uit Noord-Lapland woont de kerstman helemaal niet in Rovaniemi, maar vlakbij Revontulikartano!

We weten hoe een iglo gebouwd wordt: van blokken harde sneeuw. Maar de iglo’s waar we nu in geweest zijn, kun je zo niet bouwen. Hiervoor blazen ze een enorme ballon op, bouwen er op twee meter afstand een houten schutting omheen en storten dan sneeuw rond en op de ballon. Alles klinkt in en wordt superstevig. Dan halen ze het houten staketsel weg, laten de ballon leeglopen en trekken die uit de iglo. Bankjes van sneeuw erbij met een rendiervel erop en je hebt een theater voor 50 mensen. In de ijsbar stonden tafels en stoelen van ijsblokken gezaagd uit het meer.

Nog steeds geen heldere hemel, dan maar een rondje lopen en met een sleetje in het donker de bult af suizen. Ook even een kijkje in een hut die iedereen kan reserveren om te overnachten, bijvoorbeeld wanneer je een meerdaagse langlauftocht maakt.

Na afloop weer terug naar Kiilopää en naar bed. Morgen vroeg op.