Alley & Abbey go Lappi, Suomi, 5/2

5 februari 2022 - Saariselkä, Finland

5 februari Kiilopää, zon op 09:17, zon onder 15:30

Een lange dag vandaag. Niet alleen een huskysledetocht, maar vanavond ook nog naar het Auroracentrum. Niet dat we het noorderlicht nog verwachten te zien, behalve op foto’s, maar het zal wel interessant zijn. De lucht zit al twee dagen potdicht, en vannacht is er ongeveer 15cm sneeuw gevallen. Vandaag is het niet zo heel erg koud, maar meer dan 50 tinten grijs halen we wel, haha.

Eerst de huskytocht. Met de bus naar Saariselkä en daarvandaan nog 20 minuten met de bus naar de huskyfarm. Het is nog steeds frisjes (-11 met een gevoelstemperatuur van -19) en het sneeuwt de hele dag. Met rond de middag ook nog een ietsiepietsie bleek zonnetje.

De grootste groep ging voor de tienkilometertocht. Wij niet… met nog vijf andere stellen verdeeld over twee gidsen gleden wij de 20 kilometer. Met daarna een heerlijke lunch: aardappelgroentesoep, een Fins broodje gezond, en een huppeldepup pulla (lees: lekkere koek) bij het warme bessensap of bij de koffie. Net als in het verjaarsgebak eergisteren, was deze pulla ook gekruid met kardamom.

Maar voor we zover waren eerst heerlijk racen door de sneeuw. Wat hadden die honden er zin in. Onze gids, Justin die met zijn vrouw al zeven jaar in Lapland woont, op de sneeuwscooter voorop. Niet met een eigen slee, want dan kan hij niet snel genoeg ingrijpen als er wat gebeurt. Die enthousiaste Alaskan husky’s willen immers raggen en wachten écht niet op een ander hoor.

Wat een waanzinnige ervaring. Weergaloos! En niet alleen omdat de honden ’s morgens koeienmaag hadden gegeten en flink liepen te winden ☹. Een van onze honden leek steeds door zijn poten te zakken. Wat bleek: hij probeerde te plassen… En al lopend je poot optillen wil écht niet. Lopend poepen (voor hun) gelukkig wel, zoals aan het eind van de tocht regelmatig gedemonstreerd werd. Yeah!

Gids Justin had kennelijk veel vertrouwen in onze stuurkunst want hij liet ons regelmatig ‘aan ons lot over’. Hij scheurde dan ver vooruit en was volledig uit zicht. Machtig natuurlijk, je hebt dan ook écht het idee dat je maar met z’n tweeën bent: zó gaaf!

Halverwege de tocht hebben we gewisseld. Als je stuurt en de bult op meestept om de honden wat te ontzien, leg je het af in die vijf lagen die je ‘s ochtends om je heen gesjord hebt. Maar als je op het elandvel in de houten bak zit (houten kont!), koel je wel af. Fotograferen met blote handen blijft ook dan een uitdaging. Nog nooit zo weinig foto’s gemaakt op vakantie, haha. Dat wordt een dun fotoboekie…

De huskyfarm waarvandaan wij eropuit gingen, heeft 167 Alaskan husky’s, waarvan ook een stapel schattige puppies. Met twee daarvan hebben wij kennisgemaakt; twee teefjes van 3½ en 5½ maand oud. Net als de volwassen honden vinden ze het heerlijk om geknuffeld te worden. Lekker zacht en beweeglijk, dus nauwelijks te fotograferen, helaas.

Laten we er nog wat weetjes tegenaan gooien: de Alaskan husky is een sledehond die gefokt wordt op werkvermogen, stamboom of uiterlijk zijn helemaal niet belangrijk. Het is een hele atletische hond die ook wel Indian Dog wordt genoemd. Wij hebben gemerkt dat het ook hele vrolijke honden zijn. Intelligent, blij, en speels. Ze zijn niet zo heel erg groot, maar wel de grootste husky. Reuen wegen tussen 21-25 kilo, teefjes 17-19 kilo.

De eerste Alaskan husky’s zijn kruisingen tussen verschillende bloedlijnen van Inuïthonden. Ook zijn het goede jagers: eekhoorns en vogels zijn niet veilig als ze op jacht zijn. Ze zijn heel avontuurlijk, vandaar de hoge hekken rondom het terrein 😊.

3000 jaar geleden werden husky’s al gebruikt als sledehonden. Ze stammen waarschijnlijk af van wolven die de nomadenstammen volgden op zoek naar eten. Ze werden gedomesticeerd en gefokt als honden die koude omstandigheden konden overleven, en bleken zeer geschikt als sledehond. Hun instinct is goed ontwikkeld: is het ijs te dun dan zien ze dat sneller dan mensen en ze gaan er dan niet overheen. Hun fok is gericht op een zo groot mogelijk uithoudingsvermogen: ze hebben energie voor tien! Alle husky’s hebben een dubbele haarlaag. De buitenste vacht is waterbestendig, de ondervacht zorgt voor isolatie. Onze honden hebben in de rulle sneeuw van vandaag hard moeten werken en kregen een natte vacht van het zweten. Na vijf minuten rust was de vacht al droog. Om hun neus warm te houden stoppen ze die in hun staart. Ze houden van kou en zijn van nature gewend om in groepen te leven. Puppy’s leren al samen uit een bak te eten, al was het maar om baknijd te voorkomen. Niet alle husky’s hebben blauwe ogen, maar als ze die hebben, dan zijn deze echt helderblauw. De husky hoort bij de Pool- en Keeshonden. Andere husky’s: Siberian husky, Malamute husky, Labrador husky (lijkt op een wolf), Groenlandse hond, Chinook hond, Sakhalin husky en Mackenzie husky. De laatste twee zijn zeldzaam.

1. Huub:
    5 februari 2022
    Weer een mooi verhaal. Leuk om te lezen ook over de honden. 🐶
  2. Trudi:
    5 februari 2022
    Nou, ik heb m’n antwoord.
    Die honden fantastisch.
  3. Harma:
    Leuk verhaal (alweer) en mooie foto’s van de honden 🐕
  4. Ellen:
    5 februari 2022
    Wat een geweldige ervaring weer! Jammer dat het alweer de laatste dag was.
    Goede reis morgen
  5. (C-)Sis:
    Great Dogs!
    Geniet nog even van jullie lekker warme hut..😊
    xx
  6. Jansje:
    5 februari 2022
    Bedankt dat we een beetje mee mochten in jullie verhalen. En morgen een goede reis/vlucht terug. Het zal weer even wennen zijn in een regenachtige en winderig Nederland. Tot horens.
  7. Baukelien:
    7 februari 2022
    Wat een mooie vakantie hebben jullie gehad ! Goede reis naar huis en daarna aan de slag met een fotoboek/filmpjes.
    We spreken snel af voor bezoekje/ logeerpartiijtje.