Alley & Abbey go Lappi, Suomi, 3/2

3 februari 2022 - Saariselkä, Finland

3 februari Kiilopää, zon op 09:26, zon onder 15:21

Onnittelut puolesta voor Greet.

Hûh?!

Vandaag staat er een fatbiketocht op het programma: drie uur crossen door de sneeuw. Voor de niet-fietsers onder ons: een fatbike is een mountainbike met hele dikke, brede banden die zorgen voor stabiliteit. Bovendien zijn ze geschikt voor allerlei ondergronden, zoals sneeuw. En laten we dat nou toch in Hülle und Fülle hebben hier.

Ik heb nog noooooit zo hard hoeven werken op mijn verjaardag als vanmiddag! Manmanman wat is dát zwaar zeg, dat fatbiken in de sneeuw en met die kou. Letterlijk adembenemend! En dan weet je ook hoe het voelt als je hart het niet meer kan bolwerken en gewoon op hól slaat. Kák, wat een geploeter. Maar je moet het een keer gedaan hebben, zeggen ze. Dus dat doen we dan. Wel een schitterende route alweer door een magisch stuk bevroren bos met stokoude bomen. Maar die bultjes, die zijn verraderlijk. Met pap in de benen, afgesneden adem en je hart op hol, kom je niet ver hoor. Dan bungel je achteraan en kom je werkelijk geen steek vooruit. Dan stap je gewoon af en ga je lopen, maar hoe vernederend is dat?! Niet. Gewoon doen en lekker van de omgeving genieten. En tóch had het ploeteren ook wel wat, want als je omhoog moet, kun je ook weer eens naar beneden, YEAH! Maar die zachte brede banden remmen je vaart ook nog af, dus van ‘raggen door de bossen’ kun je hier niet spreken. En als je denkt dat je het wel ff doet omdat je goed overweg kunt met een MTB, dan kom je van een koude (!) kermis thuis. Niet dat ik dat dacht, want gisteren hadden we van anderen al gehoord dat het behoorlijk pittig was. Had ik het dan willen missen? Neuh…

Wij ouderen hebben de route een kilometer (bleek later) ingekort, niet 8 maar 7 kilometer, en zijn voor nieuwe gamaschen (de rits van de oude heeft het na 25 jaar begeven) naar de plaatselijke outdoorshop gegaan. Gamaschen uitverkocht, haha. Misschien een mooie Finse trui dan? Nope, alleen aardige Noorse truien, maar die kopen we wel in Noorwegen, ônniedannie?!

Bij thuiskomst eerst een bult felicitaties via Whatsapp en Facebook in ontvangst genomen. KEI-leuk!

Ff rustig zitten en bijkomen, blog bijwerken en een boekie lezen (Willem die Madoc maakte van Nico Dros). Sjenie heeft lekker in onze sauna zitten zweten.

Behalve de twee rendieren die we gisteren gezien hebben, lopen er ook een stel eekhoorns rond te huppelen alhier. En er staat hier een hele struik vol Kiilopää vogels die alleen hier op de fjells rond Kiilopää en Saariselkä voorkomen en vooral op de grond en in struiken leven. Omdat ze zo laag bij de grond blijven, kunnen ze hoog op de fjell overleven, maar ze moeten het niet wagen naar de top te gaan…

1. Angenis van den Clooster:
    Vet (fat), en vet zwaar.
  2. Huub:
    3 februari 2022
    Gefeliciteerd, dus nu waren jullie fatjes?
    Beetje veul afzien is ook wel eens lèkkûr toch ?
  3. Harma:
    3 februari 2022
    Gefeliciteerd 🥳 wat een leuk verjaardagscadeau!
  4. Ellen:
    Indrukwekkend
  5. (C-)Sis:
    Hyvää Syntymäpäivää!!
    🥳 Nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaring Sis! En lekker gefietst (zonder thermo overall) zie ik. 💪💪🚵🏻‍♀️🚵🏼‍♂️. Lekker slapen vannacht!
  6. Baukelien:
    4 februari 2022
    Wat leuk dat jullie de belevenissen zo uitgebreid beschrijven. Lijkt net of ik er ook aanwezig ben.