Alley & Abbey go Lappi, Suomi, 1/2

1 februari 2022 - Saariselkä, Finland

1 februari Kiilopää,, zon op 09:35, zon onder 15:11

Sneeuwscootertocht

Vandaag eerst een beetje uitgeslapen; tot negen uur! Hup eruit, goed aankleden anders verkleum je compleet tijdens de vijfminutenwandeling naar het restaurant. Vandaag lekker op ons gemakje ontbeten, terug naar de cabin, ff chillen (raar woord bij temperaturen van min 20 en minder) en daarna weer in de thermogear gehesen. Dat aan- en uitkleden is wat hier. Bovendien moet je van tevoren goed bedenken wat je denkt te gaan doen in welke outfit. Energievretende business.

Met het busje zijn we wederom naar Saariselkä gebracht om op de sneeuwscooter te stappen voor een wonderschone tocht van ongeveer 25 kilometer. Door het bos en over de hoogvlaktes, met een goudgele zon op de achtergrond. Gelukkig was er zon, want vanochtend was het tijdens dezelfde tocht maar liefst min 40(!) graden Celsius, getuige het verslag van een van onze gidsen. Vooraf werd ons tijdens het instructiepraatje duidelijk gemaakt dat fotograferen en filmen tijdens de rit verboden was. Vandaag dus alleen wat pauzebeelden van de Ixus en iPhone. Safety first!

De sneeuwscooter is speciaal gemaakt voor reizen over sneeuw en ijs. Meestal zitten er rupsbanden achteraan voor de aandrijving en skietjes vooraan voor het sturen. Overigens, er valt niet zo heel veel te sturen, die skietjes volgen hun eigen weg. Wat best lastig kan zijn als je een dikke bult afglijdt. Greet was vandaag de chauffeur en dat ging super.

Facts and figures: de eerste sneeuwscooters, begin 1900, waren auto’s waarop rupsbanden en ski’s gemonteerd werden. Rond 1950 werd de eenpersoonssneeuwscooter gebouwd. Wel nog loodzwaar en langzaam. Maar na 1960 werden de sneeuwscooters lichter, sneller en geschikt voor twee personen. Er zijn sneeuwscooters speciaal voor transport, maar de meeste worden recreatief gebruikt. Vooral in Noord-Amerika, maar ook in Europa worden ze populairder.

Sneeuwscooters zijn natuurlijk niet echt milieuvriendelijk en we zouden er eigenlijk niet op moeten stappen. Maar we konden het niet laten. Eén keertje! Gelukkig worden er steeds minder vervuilende motoren gemaakt…

1. Jansje:
    1 februari 2022
    Wat een prachtige opnames weer!! Maar ook de Noorderlicht opnames zijn prima! Wat een geweldig fenomeen is dat toch. Hopelijk de volgende avonden nog meer.
  2. Huub:
    1 februari 2022
    Wat een mooie foto’s en verhalen😊. De motoren uit sneeuwscooters worden in onze regio/landen ook gebruikt voor de normale weg motorfietsen ; best wel pittige motoren.
    X H
  3. Harma:
    2 februari 2022
    Geweldige foto's en mooie verhalen, wat een super mooie omgeving. Blij om te horen dat het allemaal goed gaat. Nog veel plezier ....
  4. (C-)Sis:
    2 februari 2022
    Superexcursies by Day and Night!